Ψήφισμα ΕΚ για το Έδαφος

Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την προστασία του εδάφους

Η ευθύνη του κοινού για το περιβάλλον

Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του γενικού ενωσιακού προγράμματος δράσης για το περιβάλλον έως το 2020 «Ευημερία εντός των ορίων του πλανήτη μας»

Ψήφισμα ΕΚ για το Έδαφος

δεδομένου ότι συνεχίζεται η υποβάθμιση αυτού του ζώντος οικοσυστήματος, στοιχείου της βιοποικιλότητας και μη ανανεώσιμου πόρου, παρά το γεγονός ότι έχουν ληφθεί περιορισμένα και άνισα μέτρα σε ορισμένα κράτη μέλη· τονίζει το κόστος που έχει για την Ένωση η αδράνεια όσον αφορά την υποβάθμιση του εδάφους, που εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 50 δισεκατομμύρια EUR ετησίως·
προϋπόθεση για βιώσιμη παραγωγή τροφίμων· τονίζει ότι η υιοθέτηση βιώσιμης διατροφής, ιδίως με αύξηση της κατανάλωσης τροφίμων φυτικής προέλευσης, έχει τεράστιες δυνατότητες βελτίωσης της υγείας του εδάφους και της χρήσης της γης·
(παροχή τροφίμων, δεξαμενή άνθρακα, πλατφόρμα για τις ανθρώπινες δραστηριότητες, παραγωγή βιομάζας, δεξαμενή βιοποικιλότητας, πρόληψη πλημμυρών και ξηρασίας, πηγή πρώτων υλών, φαρμακευτικών ουσιών και γενετικών πόρων, κύκλος του νερού και των θρεπτικών στοιχείων, αποθήκευση και φιλτράρισμα, διατήρηση γεωλογικής και αρχαιολογικής κληρονομιάς, κ.λπ.) και την απορρέουσα ανάγκη προστασίας, βιώσιμης διαχείρισης και αποκατάστασής του, και διαφύλαξης της ικανότητάς του για εκπλήρωση των πολλαπλών ρόλων του μέσω σταθερών ευρωπαϊκών και διασυνοριακών επιπέδων ενδοκοινοτικής συνεργασίας και συνεργασίας με τρίτες χώρες·
όπως η κλιματική ουδετερότητα, η αποκατάσταση της βιοποικιλότητας, η φιλοδοξία μηδενικής ρύπανσης για ένα μη τοξικό περιβάλλον, τα υγιεινά και βιώσιμα συστήματα τροφίμων και ένα ανθεκτικό περιβάλλον·
της δασικής στρατηγικής της ΕΕ, της στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα με ορίζοντα το 2030 και του σχεδίου δράσης μηδενικής ρύπανσης για τα ύδατα, τον αέρα και το έδαφος· καλεί, ως εκ τούτου, την Επιτροπή να εξετάσει όλες τις πηγές μόλυνσης του εδάφους στο επικείμενο σχέδιο δράσης για τη μηδενική ρύπανση και στην αναθεωρημένη οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές·
και την ανάγκη για στοχευμένες λύσεις πολιτικής και προσεγγίσεις βιώσιμης διαχείρισης του εδάφους ειδικές για το περιβάλλον, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία τους μέσω κοινών προσπαθειών σε επίπεδο Ένωσης και κρατών μελών, σύμφωνα με τις αντίστοιχες αρμοδιότητές τους, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαίτερων συνθηκών όσον αφορά το περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και το επίπεδο αγροτεμαχίων, των διασυνοριακών επιπτώσεων της υποβάθμισης του εδάφους και της γης, καθώς και της ανάγκης να καθιερωθούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού για τους οικονομικούς φορείς·
μεταξύ των κρατών μελών και των διαφορετικών καθεστώτων προστασίας του εδάφους σε αυτά για τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς που θα πρέπει να εξεταστούν σε επίπεδο Ένωσης, για να αποφευχθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού μεταξύ των οικονομικών φορέων· υπογραμμίζει ότι το νέο πλαίσιο θα αναφέρεται στο πρόβλημα της έλλειψης ασφάλειας δικαίου για τις εταιρείες και ότι έχει μεγάλες δυνατότητες για τόνωση του θεμιτού ανταγωνισμού στον ιδιωτικό τομέα, την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και τεχνογνωσίας και την ενίσχυση της εξαγωγής τεχνολογιών εκτός της Ένωσης·
σε αντίθεση με τον αέρα ή το νερό· χαιρετίζει, συνεπώς, τη φιλοδοξία της Επιτροπής να προτείνει ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλαίσιο της ΕΕ για την προστασία του εδάφους·
με πλήρη σεβασμό της αρχής της επικουρικότητας, για την προστασία και τη βιώσιμη χρήση του εδάφους, το οποίο θα εξετάζει όλες τις μείζονες απειλές για το έδαφος και θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων: α) κοινό ορισμό του τι συνιστά έδαφος, των λειτουργιών του, και των κριτηρίων για την καλή κατάσταση και βιώσιμη διαχείρισή του· β) στόχους, δείκτες, συμπεριλαμβανομένων εναρμονισμένων δεικτών, και μεθοδολογία για τη συνεχή παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων σχετικά με την κατάσταση του εδάφους· γ) μετρήσιμους ενδιάμεσους και τελικούς στόχους με εναρμονισμένα σύνολα δεδομένων και μέτρα για την αντιμετώπιση όλων των εντοπιζόμενων απειλών και κατάλληλα χρονοδιαγράμματα, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές που αποκομίστηκαν από τις προσπάθειες των «πρωτοπόρων» και με σεβασμό των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας γης· δ) αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών· ε) μηχανισμό για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και κατάρτισης, καθώς και κατάλληλα μέτρα ελέγχου· στ) επαρκείς οικονομικούς πόρους· ζ) αποτελεσματική ενσωμάτωση στους σχετικούς στόχους και μέσα πολιτικής·
βασισμένης σε επιστημονικά δεδομένα, που θα αναλύει τόσο το κόστος της ανάληψης δράσης όσο και εκείνο της μη δράσης από την άποψη του άμεσου και μακροχρόνιου αντίκτυπου στο περιβάλλον, στην ανθρώπινη υγεία, στην εσωτερική αγορά και στη γενικότερη βιωσιμότητα·
και των μολυσμένων και εγκαταλελειμμένων και ερημωμένων εκτάσεων, καθώς και σχετικά με την απολύμανση των μολυσμένων εκτάσεων· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και να προτείνουν μηχανισμό για την αποκατάσταση των «ορφανών» εκτάσεων· θεωρεί ότι η αποκατάσταση των εν λόγω εκτάσεων θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς·
ο οποίος θα δημιουργηθεί από ολοκληρωμένους καταλόγους σε εθνικό επίπεδο· τονίζει ότι ο εν λόγω κατάλογος θα πρέπει να είναι διαθέσιμος στο κοινό και να επικαιροποιείται τακτικά· καλεί ακόμα την Επιτροπή να διευκολύνει την εναρμόνιση των μεθοδολογιών αξιολόγησης κινδύνου για τις μολυσμένες εκτάσεις·
14. πιστεύει ότι οι παλαιότερες προσπάθειες των κρατών μελών για τον εντοπισμό των μολυσμένων εκτάσεων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη· υπογραμμίζει ότι ο εντοπισμός των μολυσμένων εκτάσεων που αντικατοπτρίζονται στα εθνικά μητρώα θα πρέπει να επικαιροποιείται τακτικά και να καθίσταται διαθέσιμος για δημόσια διαβούλευση· πιστεύει ακόμα ότι πρέπει να εγκριθούν διατάξεις στα κράτη μέλη προκειμένου να διασφαλισθεί ότι τα μέρη σε συναλλαγές με αντικείμενο εκτάσεις γης έχουν γνώση της κατάστασης του εδάφους και είναι σε θέση να κάνουν τεκμηριωμένες επιλογές·
δίνοντας προτεραιότητα στην ανακύκλωση εγκαταλελειμμένων γαιών και εδαφών και την ανακύκλωση εγκαταλελειμμένων εκτάσεων έναντι της χρήσης διαπερατού εδάφους, με στόχο την επίτευξη του στόχου της μη υποβάθμισης της γης έως το 2030 και της μηδενικής καθαρής δέσμευσης γης το αργότερο έως το 2050, με έναν ενδιάμεσο στόχο για το 2030, με σκοπό την επίτευξη μιας κυκλικής οικονομίας, καθώς και την ένταξη του δικαιώματος αποτελεσματικής και χωρίς αποκλεισμούς δημόσιας συμμετοχής και διαβούλευσης σχετικά με τον χωροταξικό σχεδιασμό και την πρόταση μέτρων που προβλέπουν τεχνικές κατασκευής και αποστράγγισης που θα επέτρεπαν τη διατήρηση όσο το δυνατόν περισσότερων λειτουργιών του εδάφους σε περίπτωση σφράγισης·
16. καλεί την Επιτροπή να επικαιροποιήσει τις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές για τον περιορισμό, τον μετριασμό ή την αποκατάσταση της σφράγισης του εδάφους σύμφωνα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας·
και της αντίστοιχης απώλειας υπηρεσιών οικοσυστήματος και οικολογικής συνδεσιμότητας· ζητεί να ληφθούν υπόψη αυτές οι πτυχές και να λάβουν δέουσα αποζημίωση στο πλαίσιο των εκτιμήσεων περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των στρατηγικών εκτιμήσεων επιπτώσεων των έργων και των προγραμμάτων·
προκειμένου να αποτραπεί η περαιτέρω υποβάθμιση, να εξασφαλιστεί ένα συνεκτικό υψηλό επίπεδο προστασίας και αποκατάσταση όπου αυτό είναι δυνατό, και να αποφευχθούν επικαλύψεις, ανακολουθίες και ασυνέπειες μεταξύ της νομοθεσίας και των πολιτικών της ΕΕ· καλεί, στο πλαίσιο αυτό, την Επιτροπή να επανεξετάσει τις σχετικές πολιτικές προκειμένου να διασφαλίσει τη συνοχή της πολιτικής με την προστασία του εδάφους[42]·
ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να εισαγάγουν συνεκτικά μέτρα προστασίας του εδάφους στα εθνικά στρατηγικά τους σχέδια για την ΚΓΠ και να διασφαλίσουν την ευρεία χρήση αγρονομικών πρακτικών που βασίζονται στην αγροοικολογία· καλεί την Επιτροπή να αξιολογήσει εάν τα εθνικά στρατηγικά σχέδια στο πλαίσιο της ΚΓΠ διασφαλίζουν υψηλό επίπεδο προστασίας του εδάφους και να προωθήσει δράσεις για την αναγέννηση των υποβαθμισμένων γεωργικών εδαφών· ζητεί να ληφθούν μέτρα για την προώθηση λιγότερο εντατικών πρακτικών άροσης που προκαλούν ελάχιστη διαταραχή του εδάφους, βιολογική γεωργία και τη χρήση προσθηκών οργανικής ύλης στο έδαφος·
και, συνεπώς, τη συμβολή τους στην παροχή πόσιμου ύδατος σε μεγάλο μερίδιο του ευρωπαϊκού πληθυσμού· υπενθυμίζει ότι οι περιορισμένοι δεσμοί μεταξύ του δικαίου της ΕΕ για τα ύδατα και των δράσεων για την προστασία του εδάφους αναγνωρίστηκαν στον πρόσφατο έλεγχο καταλληλότητας της πολιτικής της ΕΕ για τα ύδατα· τονίζει την ανάγκη για βελτίωση της ποιότητας του εδάφους από κοινού με την ποιότητα και ποσότητα των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων, με σκοπό την επίτευξη των στόχων της οδηγίας πλαίσιο για τα ύδατα·
για την υποστήριξη της αποκατάστασης και της προστασίας του εδάφους, καθώς και της διερεύνησης της στενής σχέσης μεταξύ της υγείας του εδάφους και της μόλυνσης των υδάτων· καλεί την Επιτροπή να ενθαρρύνει τη χρήση συναφών ψηφιακών εργαλείων για την παρακολούθηση της κατάστασης των υδάτων και του εδάφους και της αποτελεσματικότητας των μέσων πολιτικής·
και υποστηρίζει ότι το σχέδιο αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει στόχους για την αποκατάσταση των εδαφών· υπογραμμίζει ότι το σχέδιο θα πρέπει να συνάδει με την αναθεωρημένη θεματική στρατηγική για την προστασία του εδάφους·
και τα τμήματά της που αφορούν συγκεκριμένα υλικά να περιλαμβάνει στόχο ανάκτησης υλικών για τα εδάφη εκσκαφής στην αναθεώρηση της οδηγίας πλαίσιο για τα απόβλητα· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να θεσπίσουν μια συστηματική διαγνωστική μέθοδο για την κατάσταση και το δυναμικό επαναχρησιμοποίησης του εδάφους εκσκαφής, καθώς και ένα σύστημα ανιχνευσιμότητας για τα εδάφη εκσκαφής και τακτικούς ελέγχους σε χώρους απόρριψης με σκοπό την πρόληψη της παράνομης απόρριψης μολυσμένων εδαφών που προέρχονται από εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές εκτάσεις και τη διασφάλιση της συμβατότητάς τους με τις εκτάσεις υποδοχής τους·
και τονίζει την ανάγκη να συμπεριλάβει η Επιτροπή την προστασία και την αποκατάσταση των ακτών στη νέα στρατηγική της ΕΕ για την προστασία του εδάφους και στο σχέδιο αποκατάστασης της φύσης της ΕΕ, μαζί με τη διαχείριση με βάση το οικοσύστημα, όπως η ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών και ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός· καλεί την Επιτροπή να θέσει σε προτεραιότητα την αποκατάσταση των παράκτιων περιοχών που λειτουργούν ως φυσικές θαλάσσιες άμυνες και έχουν επηρεαστεί δυσμενώς από την αστικοποίηση των ακτών, σε περιφέρειες που απειλούνται από τη διάβρωση των ακτών ή/και από πλημμύρες στο πλαίσιο του σχεδίου της ΕΕ για την αποκατάσταση της φύσης·
και σημειώνει με ανησυχία την αύξηση της υποβάθμισης του εδάφους και της σφράγισης του εδάφους, καθώς και τη μείωση της βιοποικιλότητας του εδάφους στην ευρωπαϊκή γεωργική περιοχή· καλεί, ως εκ τούτου, την Επιτροπή να θεσπίσει ένα κοινό πλαίσιο για την προστασία και τη διατήρηση του εδάφους και την αποκατάσταση της ποιότητας του εδάφους με βάση επιστημονικά δεδομένα και εκτιμήσεις οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων, και να αναπτύξει συγκεκριμένες λύσεις για την αντιμετώπιση των ζητημάτων των κομβικών σημείων στην Ευρώπη, με διττό σκοπό την αποκατάσταση της βιοποικιλότητας και τον μετριασμό και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή με βάση τη φύση· πιστεύει ότι πρέπει να θεσπιστεί και να διατηρηθεί ισχυρή παρακολούθηση των οργανισμών του εδάφους και των τάσεων στο εύρος και τον όγκο τους σε ολόκληρη την ΕΕ· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να υποστηρίξουν την περαιτέρω έρευνα, μεταξύ άλλων σε διαφορετικά βάθη και ορίζοντες, καθώς και την παρακολούθηση και τις επωφελείς γεωργικές και δασοκομικές πρακτικές με σκοπό την αύξηση των οργανικών υλών του εδάφους σε μεγαλύτερο βάθος· χαιρετίζει, στο πλαίσιο αυτό, τους στόχους της στρατηγικής «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» και της στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα με ορίζοντα το 2030· ζητεί να θεσπιστεί σαφής πορεία αναφορικά με τις προγραμματισμένες ενδιάμεσες αναθεωρήσεις και των δύο στρατηγικών, λαμβάνοντας υπόψη τα διαφορετικά σημεία αφετηρίας των κρατών μελών·
καλεί την Επιτροπή να καταρτίσει στρατηγική της ΕΕ για τα δάση που θα λαμβάνει δεόντως υπόψη το στοιχείο αυτό και θα προωθεί επιλογές διαχείρισης με τις οποίες διατηρείται αυτός ο πολύτιμος πόρος, και θα προάγει στόχους αποκατάστασης και προστασίας για το έδαφος, τη βιοποικιλότητα και το κλίμα·
και ότι η ακόλουθη εκ νέου δημιουργία αυτού του δικτύου μετά την αποψίλωση είναι σχεδόν ανύπαρκτη· επισημαίνει ότι στα αρκτικά δάση αυτό το δίκτυο αποτελεί τον σημαντικότερο μηχανισμό συσσώρευσης οργανικών υλών του εδάφους και ότι έχει συνεπώς ζωτική σημασία για τον παγκόσμιο κύκλο του άνθρακα[44]· επαναλαμβάνει ότι η αποψίλωση δεν μιμείται τη φυσική διαταραχή που προκαλείται από δασικές πυρκαγιές καθώς, αντίθετα με μια περιοχή αποψίλωσης μια περιοχή που έχει διαταραχθεί από πυρκαγιά χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλες ποσότητες νεκρών ξύλων και από έδαφος που είναι ανοικτό στον αποικισμό ειδών· ζητεί, ως εκ τούτου, να απαγορευτεί η αποψίλωση ως πρακτική διαχείρισης των δασών σε ολόκληρη την ΕΕ ως συμπληρωματικό μέτρο σε άλλα μέτρα προστασίας του εδάφους στο πλαίσιο για το έδαφος και άλλες συναφείς πρωτοβουλίες·
με σκοπό τη σημαντική μείωση της χρήσης των κτηνιατρικών φαρμάκων και της διάδοσής τους στα χωράφια μέσω της κοπριάς και για την αυστηρή επιβολή της οδηγίας για τα νιτρικά ιόντα·
για αναθεώρηση της οδηγίας 86/278/ΕΟΚ του Συμβουλίου για την ιλύ καθαρισμού λυμάτων· καλεί την Επιτροπή να διασφαλίσει ότι η αναθεώρηση θα συμβάλει στην προστασία του εδάφους αυξάνοντας τις οργανικές ύλες στα εδάφη, ανακυκλώνοντας τα θρεπτικά συστατικά και μειώνοντας τη διάβρωση με παράλληλη προστασία των εδαφών και των υπόγειων υδάτων από τη ρύπανση·
καθώς και την αξιολόγηση της ποσότητας άνθρακα που είναι αποθηκευμένος στα ευρωπαϊκά εδάφη και τον καθορισμό στόχων αποκατάστασης και βελτίωσης της ποιότητας του εδάφους, μεταξύ άλλων μέσω αύξησης των οργανικών υλών του εδάφους, σύμφωνα με τις συστάσεις του IPCC και τις απαιτήσεις των ΣΒΑ·
αναγνωρίζει, ωστόσο, τη σημασία των νομικών διατάξεων που συμβάλλουν στην αποκατάσταση, τη διατήρηση και την αυστηρή προστασία των ανέπαφων εδαφών, εστιάζοντας μεταξύ άλλων στο έδαφος και στην αλλαγή της χρήσης της γης στους υγροτόπους, τους τυρφώνες, τις μόνιμες χορτολιβαδικές εκτάσεις και τους βοσκοτόπους·
34. ζητεί από τη νέα στρατηγική της ΕΕ για το έδαφος να εντοπίσει και να προωθήσει καλές και καινοτόμους αγροτικές πρακτικές που μπορούν να αποτρέψουν και να μειώσουν την απειλή της αλάτωσης του εδάφους ή τον έλεγχο των αρνητικών επιπτώσεών της·
με μείωση των ανώτατων ορίων που έχουν καθοριστεί με την οδηγία για τα νιτρικά ιόντα· καλεί την Επιτροπή να βασιστεί στο ψήφισμα του Προγράμματος του ΟΗΕ για το περιβάλλον σχετικά με τη βιώσιμη διαχείριση του αζώτου και στον στόχο της διακήρυξης του Κολόμπο γα τη μείωση κατά το ήμισυ των αποβλήτων αζώτου από όλες τις πηγές ως το 2030· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν τη βιώσιμη διαχείριση των θρεπτικών συστατικών, μεταξύ άλλων, μέσω της βελτίωσης της αποδοτικής χρήσης του αζώτου, της εκτατικοποίησης της κτηνοτροφίας σε καθορισμένες περιοχές, των μεικτών γεωργικών πρακτικών που περιλαμβάνουν συστήματα κτηνοτροφίας και καλλιέργειες, της αποδοτικής χρήσης της ζωικής κοπριάς και της μεγαλύτερης χρήσης, με εναλλαγή, καλλιεργειών δέσμευσης αζώτου, όπως τα όσπρια, σε όλα τα σχετικά νομοθετήματα· καλεί την Επιτροπή να επιστήσει μεγαλύτερη προσοχή στις εκπομπές οξειδίων του αζώτου στο πλαίσιο της παγκόσμιας λογιστικής αερίων θερμοκηπίου και να καταβάλει περισσότερες ολοκληρωμένες προσπάθειες για την αντιμετώπιση της υπερβολικής ποσότητας αζώτου ως ζήτημα που άπτεται του κλίματος, της φύσης και της υγείας, και να παράσχει κίνητρα για την καλύτερη διαχείριση του αζώτου σε επίπεδο αγροκτημάτων·
37. καλεί την Επιτροπή να διασφαλίσει τη συνοχή μεταξύ της νέας στρατηγικής για την προστασία του εδάφους και της επικείμενης δασικής στρατηγικής της ΕΕ συμπεριλαμβάνοντας βιώσιμες απαιτήσεις για τη διαχείριση του εδάφους, όπως αγροδασικές πρακτικές, στη δασική στρατηγική·
– δημιουργώντας έναν υγιέστερο πλανήτη για υγιέστερους ανθρώπους»· επικροτεί, εν προκειμένω, την πρόθεση της Επιτροπής για αύξηση της ασφάλειας δικαίου για τις εταιρείες και τους πολίτες μέσω του καθορισμού σαφών στόχων, μετρήσιμων επιδιώξεων και ενός σχεδίου δράσης·
σύμφωνα με τους στόχους της στρατηγικής «Από το αγρόκτημα στο πιάτο»· επικροτεί, εν προκειμένω, την ανακοίνωση της Επιτροπής για την αναθεώρηση της οδηγίας για τη βιώσιμη χρήση των φυτοφαρμάκων· υπενθυμίζει ότι υπάρχουν ήδη πολλές εναλλακτικές λύσεις αντί των συνθετικών φυτοφαρμάκων, όπως η ολοκληρωμένη φυτοπροστασία (IPM), και ότι η χρήση τους θα πρέπει να αυξηθεί· αναμένει από την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να ανταποκριθούν χωρίς καθυστέρηση σε όλες τις εκκλήσεις του στο πλαίσιο του ψηφίσματος, της 16ης Ιανουαρίου 2019, σχετικά με την ενωσιακή διαδικασία έγκρισης φυτοφαρμάκων·
καλεί, συνεπώς, την Επιτροπή στη νέα στρατηγική της ΕΕ για το έδαφος και σύμφωνα με τη στρατηγική για τη βιωσιμότητα των χημικών προϊόντων, να εγκρίνει κανονιστικά μέτρα με σκοπό την πρόληψη και τον μετριασμό των συνεπειών της ρύπανσης του εδάφους από χημικές ουσίες, ιδίως επίμονες και βιοσυσσωρευόμενες χημικές ουσίες (συμπεριλαμβανομένων πλαστικών και μικροπλαστικών), και να εξασφαλίσει ότι πληρούνται οι οικολογικά συναφείς συνθήκες δοκιμής που είναι αντιπροσωπευτικοί των συνθηκών που επικρατούν στα αγροκτήματα·
ρύπανσης στη βιοποικιλότητα του εδάφους, και να καλύψει χωρίς καθυστέρηση τα νομοθετικά κενά όσον αφορά την τοξικότητα των βιοκτόνων και των κτηνιατρικών προϊόντων για το έδαφος και τους οργανισμούς του· καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να στηρίξουν το έργο των αρμόδιων υπηρεσιών για τη διασφάλιση της ανάπτυξης και προώθησης εναλλακτικών λύσεων για τα πλέον τοξικά βιοκτόνα στο πλαίσιο της διαχείρισης των κτηνιατρικών παρασίτων· καλεί την Επιτροπή να αναπτύξει, σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χημικών Προϊόντων, ευρωπαϊκά όρια σχετικά με τη ρύπανση από υπερφθοριωμένες και πολυφθοριωμένες αλκυλιωμένες ουσίες (PFAS) στα εδάφη, βάσει της αρχής της προφύλαξης·
συνδέοντας τα σχέδια διαχείρισης των λεκανών απορροής με τα ευρύτερα σχέδια για την προστασία του εδάφους· φρονεί ότι μια τέτοια ολοκληρωμένη ανάλυση και λήψη των αποφάσεων θα ήταν επωφελής για αρκετούς διαφορετικούς στόχους της πολιτικής της ΕΕ και ενδέχεται επίσης να οδηγήσει οφέλη σε επίπεδο τοπικής διακυβέρνησης·
με συνδυασμένες αξιολογήσεις των πιέσεων και των κινδύνων (μεταξύ άλλων στο πλαίσιο των σχεδίων διαχείρισης των λεκανών απορροής ποταμών) και την έγκριση μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης σε μέτρα που θα εξασφαλίσουν προστασία σε αμφότερα αυτά τα περιβαλλοντικά μέσα·
προκειμένου να αναπτυχθεί ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης των υπερβάσεων των καίριας σημασίας ανώτατων ορίων και να καθοδηγηθεί η βιώσιμη διαχείριση του εδάφους[45]· καλεί τα κράτη μέλη και την Επιτροπή να βελτιώσουν και να επιταχύνουν τη συλλογή και την ενσωμάτωση δεδομένων σχετικά με την κατάσταση του εδάφους και τις τάσεις και τις απειλές για το έδαφος σε επίπεδο ΕΕ· επικροτεί, στο πλαίσιο αυτό, τη δημιουργία του Παρατηρητηρίου Εδάφους της ΕΕ, το οποίο βασίζεται στο σύστημα παρατήρησης εδάφους LUCAS· καλεί την Επιτροπή να διασφαλίσει μακροχρόνια λειτουργικότητα για αμφότερα τα μέσα καθώς και επαρκείς πόρους που θα διασφαλίσουν τη βέλτιστη και τακτική παρακολούθηση των βιολογικών χαρακτηριστικών του εδάφους και των φυσικοχημικών του ιδιοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της παρουσίας αγροχημικών ουσιών και άλλων ρύπων, όπως ρύπων που προκαλούν νέες ανησυχίες· θεωρεί ότι αυτό έχει θεμελιώδη σημασία για την κάλυψη του κενού όσον αφορά τα δεδομένα και τους δείκτες και για την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας· υπογραμμίζει την ανάγκη για καλύτερη κατανόηση των διαδικασιών που οδηγούν σε υποβάθμιση της γης και απερήμωση στην ΕΕ· καλεί την Επιτροπή να θεσπίσει μεθοδολογία και συναφείς δείκτες για την αξιολόγηση και τη συλλογή δεδομένων σχετικά με την έκταση της απερήμωσης και της υποβάθμισης της γης στην ΕΕ·
και της συλλογής πληροφοριών· ζητεί από την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν από κοινού τις προκλήσεις αυτές και να επιταχύνουν τη συνεργασία, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της ομάδας εμπειρογνωμόνων της ΕΕ για την προστασία του εδάφους, με σκοπό την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας του εδάφους και την αποφυγή αλληλεπικαλύψεων και περιττών γραφειοκρατικών επιβαρύνσεων και δαπανών για τα κράτη μέλη και τις ΜΜΕ·
ιδίως με σκοπό την επίτευξη της πλήρους επαναχρησιμοποίησης των θρεπτικών συστατικών και των πολύτιμων συστατικών που υπάρχουν στα λύματα προκειμένου να βελτιωθεί η κυκλικότητα στη γεωργία και να αποφευχθεί η υπερβολική εκροή θρεπτικών συστατικών στο περιβάλλον·
ιδίως σε συνδυασμό με τα συμπληρωματικά οφέλη των υγροτόπων και των λύσεων που βασίζονται στη φύση, που πρέπει να διευκολύνουν την επίτευξη των κλιματικών στόχων για το 2030, καθώς και του στόχου της Ένωσης για κλιματική ουδετερότητα το αργότερο έως το 2050· τονίζει ότι η νέα στρατηγική για την προστασία του εδάφους θα πρέπει να διασφαλίσει ότι η συμβολή των εδαφών στον μετριασμό και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή συνάδει με την υπόλοιπη αρχιτεκτονική της πολιτικής της ΕΕ για το κλίμα· καλεί, συνεπώς, τα κράτη μέλη να ενισχύσουν την αποκατάσταση και τη βιώσιμη χρήση του εδάφους ως εργαλείου για την πολιτική για το κλίμα στα εθνικά τους σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ) και ιδίως σε μέτρα που εφαρμόζονται στους τομείς της γεωργίας και της χρήσης γης, της αλλαγής χρήσης γης και της δασοπονίας (LULUCF) και να διασφαλίζουν τη διατήρηση, την αποκατάσταση και την ενίσχυση των δεξαμενών δέσμευσης άνθρακα (ιδίως σε περιοχές με εδάφη πλούσια σε άνθρακα, όπως οι χορτολιβαδικές εκτάσεις και οι τυρφώνες), καθώς και να λαμβάνουν μέτρα για να επιδιώκουν την προώθηση της βιώσιμης χρήσης του εδάφους στη γεωργική πολιτική και τη μείωση των γεωργικών εκπομπών· πιστεύει ότι θα πρέπει να υποστηριχθούν μέτρα για την αύξηση της δέσμευσης του άνθρακα στα εδάφη· επικροτεί, ιδίως, την ανακοίνωση της Επιτροπής για μια πρωτοβουλία για την ανθρακοδεσμευτική γεωργία και ενθαρρύνει την Επιτροπή να διερευνήσει αρκετές επιλογές·
εκφράζει τη λύπη του διότι οι εκτιμήσεις που σχετίζονται με την περιεκτικότητα σε άνθρακα περιορίζονται στο επιφανειακό έδαφος και καλεί τα κράτη μέλη και την Επιτροπή να παράξουν σχετικά δεδομένα που αφορούν την περιεκτικότητα σε άνθρακα των κατώτερων στρώσεων του εδάφους, τα οποία θα βελτιώσουν την κατανόηση του ευρύτερου δυναμικού του εδάφους για κατακράτηση και αύξηση της περιεκτικότητας σε άνθρακα·
μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, βελτιωμένη ικανότητα παραγωγής και ανθεκτικότητας του εδάφους, αυξημένη βιοποικιλότητα και μείωση των απορροών θρεπτικών συστατικών· ζητεί την ενίσχυση της ανάπτυξης ικανοτήτων, της δικτύωσης και της μεταφοράς γνώσεων με σκοπό την επιτάχυνση της δέσμευσης άνθρακα και την αύξηση της ποσότητας άνθρακα που αποθηκεύεται στο έδαφος και, συνεπώς, την παροχή λύσεων για την πρόκληση της κλιματικής αλλαγής·
σημειώνει ότι οι εκπομπές άνθρακα του εδάφους μετά τις δραστηριότητες δασικής συγκομιδής σημειώνονται ακόμη και δεκαετίες μετά την υλοτόμηση και αναφύτευση του τόπου· επισημαίνει ότι, παρόλο που οι ροές αυτές θα πρέπει να εμφανίζονται στους υπολογισμούς, η χρήση της δασικής βιομάζας εξακολουθεί να θεωρείται ουδέτερη ως προς τον άνθρακα·
να ενισχύσουν την ειδική για το έδαφος ερευνητική καινοτομία και χρηματοδότηση και να προσαρμόσουν τα σχετικά υφιστάμενα χρηματοδοτικά προγράμματα για τη διευκόλυνση αυτών των ερευνητικών έργων, ώστε να αντικατοπτρίζουν τα ειδικά χαρακτηριστικά του εδάφους στις σχετικές έρευνες· επικροτεί εν προκειμένω τη δρομολόγηση της αποστολής για την υγεία του εδάφους και των τροφίμων στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη»· ζητεί την ενίσχυση του ρόλου του Παρατηρητηρίου Εδάφους της ΕΕ και του ευρωπαϊκού κέντρου δεδομένων για το έδαφος και την ανάθεση επαρκούς χρηματοδότηση σε αυτά προκειμένου να είναι σε θέση να εκτελέσουν την αποστολή τους και να επιτύχουν τους στόχους της νέας στρατηγικής για την προστασία του εδάφους· ζητεί, ακόμα, από την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αναπτύξουν εμπειρογνωμοσύνη στον τομέα της ταξινομίας σχετικά με τη βιοποικιλότητα του εδάφους και γνώσεις σχετικά με τις συνέπειες των συνθηκών που επικρατούν στο έδαφος για τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των οικοσυστημάτων· υπογραμμίζει την αλληλεξάρτηση μεταξύ εδαφών και υδάτων και ζητεί ειδική στήριξη για την έρευνα σχετικά με τον θετικό ρόλο που διαδραματίζουν τα υγιή εδάφη στην περαιτέρω μείωση της διάχυσης της μόλυνσης στα ύδατα·
καθώς και της καινοτομίας και της έρευνας μέσω της κοινής γεωργικής πολιτικής, της πολιτικής συνοχής, του προγράμματος «Ορίζων Ευρώπη» και άλλων διαθέσιμων χρηματοδοτικών μέσων· ενθαρρύνει την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να εντοπίσουν τις εκτάσεις που εμφανίζουν διάβρωση και χαμηλή περιεκτικότητα σε οργανικό άνθρακα και τις εκτάσεις που εμφανίζουν συμπίεση, και οι οποίες θα μπορούσαν να ωφεληθούν από στοχευμένη χρηματοδότηση·
επισημαίνει ότι το επαρκές επίπεδο ειδικά καταρτισμένου προσωπικού αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχημένη υλοποίηση των πολιτικών της Ένωσης· ζητεί, ως εκ τούτου, από την Επιτροπή να εξασφαλίσει επαρκή επίπεδα προσωπικού, κυρίως για τη Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος·
τη βιώσιμη διαχείριση και την αποκατάστασή του σε ολόκληρη την Ένωση, καθώς και τη μεγιστοποίηση των συνεργειών μεταξύ των υφιστάμενων συστημάτων παρακολούθησης και εργαλείων της ΚΓΠ·
συμπεριλαμβανομένων εκείνων που συνδέονται με τη βιώσιμη διαχείριση, την προστασία και την αποκατάσταση του εδάφους, τη δημόσια υγεία και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα· τονίζει τη σημασία της ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού για την επιτυχία της νέας στρατηγικής για την προστασία του εδάφους και τη διασφάλιση της συμμετοχής των πολιτών, κυρίως των ιδιοκτητών γης, των γεωργών και των δασοπόνων, ως βασικών δρώντων στο πλαίσιο της διαχείρισης του εδάφους· ζητεί να υπάρξει μεγαλύτερη συνεργασία με το ευρύ κοινό όσον αφορά την υγεία του εδάφους και την περιβαλλοντική κατάσταση έκτακτης ανάγκης και να υποστηριχθούν οι κοινοτικές πρωτοβουλίες για την προστασία και τη βιώσιμη χρήση του εδάφους· εκφράζει τη στήριξή του για την Παγκόσμια Ημέρα Εδαφών και ζητεί την ανάληψη περαιτέρω δράσης για την αύξηση της ευαισθητοποίησης σε αυτό το πλαίσιο·
την προστασία και τη βιώσιμη χρήση του εδάφους σε όλες τις σχετικές πτυχές της εξωτερικής πολιτικής της και, ιδίως, να λαμβάνει αυτή την προοπτική πλήρως υπόψη κατά τη σύναψη διεθνών συμφωνιών και την αναθεώρηση των υφιστάμενων·
λαμβάνοντας μέτρα για την αντιμετώπιση της υποβάθμισης του εδάφους που εισάγεται από τις χώρες αυτές, συμπεριλαμβανομένης της υποβάθμισης που προκαλείται από βιοκαύσιμα με ιδιαίτερα αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, και να μην εξάγει την υποβάθμιση του εδάφους· καλεί την Επιτροπή να διασφαλίσει ότι τα προϊόντα που εισάγονται από τρίτες χώρες στην ΕΕ συμμορφώνονται με τα ίδια πρότυπα για το περιβάλλον και τη βιώσιμη χρήση της γης·
καλεί, ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη να αποτελέσουν παράδειγμα και να εξετάσουν το ενδεχόμενο να δρομολογήσουν ένα σύμφωνο για το έδαφος στο πλαίσιο του ΟΗΕ·
(Η φροντίδα του εδάφους είναι φροντίδα της ζωής), την αποστολή του προγράμματος Ορίζων που έχει προταθεί από το συμβούλιο αποστολής για την υγεία του εδάφους και τα τρόφιμα, με στόχο να διασφαλισθεί ότι ποσοστό 75 % των εδαφών είναι υγιή έως το 2030 για υγιή τρόφιμα, ανθρώπους, φύση και κλίμα·
προκειμένου να αντισταθμιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις του ισχύοντος υψηλού επιπέδου σφράγισης του εδάφους στις ευρωπαϊκές πόλεις·